”Det är lokföraren här…”

av davidspak

© 2016 SpaksMedia

För någon vecka sedan var det första gången jag åkte det nya pendeltåget Coradia Nordic X60B.
Kliver ombord. Det är lagom mycket folk, ungefär som det brukar vara en vanlig eftermiddag i Stockholm. Ställer mig i mitt favorithörn, pluggar in hörlurarna och lutar mig bakåt. Skönt. Sluter ögonen. På väg hem efter en lång arbetsdag.

Helt plötsligt hör jag: ”Det är lokföraren här, vem behöver akut hjälp?”. Tittar mig förvirrat omkring. Har alltså lyckas luta mig mot nödtelefonen och aktiverat ett larmsamtal.

Ogillar helt klart den nya placeringen av nödtelefonen. Och designen på knappen gör att den är lättåtkomlig. Stor och utstickande. Lätt att råka trycka in i rusningstrafik med mycket folk. En kompis meddelade att knappen tryckts in sju gånger på sträckan Karlberg – Sundbyberg. Det är en två minuter resa mellan två stationer. Helt sanslöst. Men lokförarna måste känna sig populära, som får många samtal. Eller så känner de en stor frustration.